Fejezd be az elkezdett mondatot! (10-15 perc)
A feladat célja, hogy a saját érzéseikre, érzelmeikre terelje a diákok figyelmét. Aákok felismerhetik, hogy nem csak nekik vannak aggodalmaik, bizonytalanságaik. Óra végén vissza lehet rá utalni, esetleg útravalóul felidézni egy-egy felmerülő bibliai igét. Egybe kapcsolható a feladat a zene meghallgatásával (Zorán: Kell ott fenn egy ország).
Beszélgetésindító kártyák (10-15 perc)
Az előző feladathoz képest nem kifejezetten érzelmi síkra tereli a gondolatokat, hanem kívülről szemléli a vallásos embert. A tanár fel tudja mérni, hogy az adott csoportban melyikkel érdemes indítani az órát. (Esetleg ezzel indítja az órát, az előző feladattal pedig lezárja.)
Szükségleteink (10-12 perc)
A Maslow-piramis digitális változata, amely segítségével összeállíthatjuk a saját “piramisunkat”, majd egybevethetjük Maslow nézeteivel. Az egyes lépcsőfokok meghatározásakor beszélgethetünk a számunkra fontos dolgokról. Adjunk teret annak, hogy a diákok bővebben kifejthessék, hogy miért azt az adott dolgot választották, miért fontos az számukra, és hogyan nyilvánul meg az a szükséglet a saját életükben. A feladatot esetleg érdekes lehet egymás után kétszer elvégezni, hogy miután kicsit átbeszélték a hittantanárral, másodszorra is ugyanazt a sorrendet állítanák-e össze.
Mit mond a Biblia Isten és az ember kapcsolatáról? (6-8 perc)
A helyes szavakat kell beilleszteni a bibliai igékbe.
Mit mond Jézus az Isten országáról? (10-12 perc)
A megfelelő szavak beillesztésével az Isten országáról szóló újszövetségi igéken kapunk, melyekből egyet-egyet a tanulók aranymondásként magukkal is vihetnek.
Illusztrációk
Zenehallgatás Zorán: Kell ott fenn egy ország (magyar szöveg: Sz. Dusán)
Feladat típusa: zenehallgatás
Feladat időtartama: 6-7 perc
Életkor: 8. osztály
Téma: spiritualitás, Isten országa
Illusztrációk
Zenehallgatás Zorán: Kell ott fenn egy ország (magyar szöveg: Sz. Dusán)
zenehallgatás
https://www.youtube.com/watch?v=MbOCpn6zLbQ
Ötlet a zene feldolgozásához:
A zeneszám meghallgatása után beszélgethetünk az alábbi kérdések mentén: Milyen érzések, képek jelentek meg előtted a zene hallgatása közben? Van-e olyan gondolat, amely megragadt benned a szövegből? Van-e olyan kérdés, amely a hallottak után megfogalmazódik benned? (Mit jelent, hogy “fenn”? Mi hol keressük Isten országát? Mit mond Jézus az Isten országáról?)
További ötlet:
A dal eredeti változata Chris Rea: Tell Me There’s a Heaven című száma:
Az eredeti változat angol felirattal is el van látva, esetleg egy-egy mondatot le lehet fordítani angolból és összevetni a fordítással. Meg lehet beszélni melyik szövegváltozat áll közelebb a diákhoz.
Ének: Minden, mi él, csak téged hirdet (ifjúsági ének, gitárakkordokkal)
Feladat típusa: ének, ifjúsági ének
Feladat időtartama: 5 perc
Életkor: 5-8. osztály
Téma: ének, imádság, hála, dicséret
Képzőművészet:
Képelemzés – Michelangelo Buonarroti: Ádám teremtése
Feladat típusa: interaktív kép kérdésekkel, képelemzés
Feldolgozás formája: közös megbeszélés
Feladat időtartama: Kb. 5-6 perc
Életkor: 8. osztály
Téma: Ádám teremtése, spiritualitás, művészettörténet
Feladat rövid leírása: A képen elhelyezett ikonokra kattintva kérdések bukkannak fel. Próbáljuk közösen megkeresni a válaszokat.
Versek
Versmeditáció – Füle Lajos: Te vagy a cél
Ötlet a vers feldolgozásához: Az interaktív fájlban található bevezető kérdések után a nyílra kattintva megtaláljuk a verset, amiről tovább beszélgethetünk.
Vers – Kányádi Sándor: Tűnődés csillagok alatt (4-5 perc)
Kányádi Sándor egyberostált versei (lejjebb görgetni)