Félek a feladatomtól! * Gedeon
Mitől félek?
A felbukkanó kérdések alapján beszélgethetünk a félelmekről, a félelmek leküzdéséről, egymás bátorításáról. A kérdésekre közösen keressük a választ, az válaszol, akit épp megérintett az adott kérdés, személyes élménye, tapasztalata van.
Megjegyzés: Javasoljuk, hogy a számozásnak megfelelően nyissuk kia dobozokat, mert így bontakozik ki a téma!
7-8 perc
Gondold át! – Gedeon és a midjániták.
A feladat segítségével a történet egyes részleteinek (döntéseknek, eseményeknek) a hátterét gondolhatjuk végig. A felbukkanó kérdéseket közösen vitatjuk meg. A válaszok a kártya megfordításával ellenőrizhetők.
Megjegyzés: A kártyák akkor haladnak tovább, ha megfordítás után kipipáljuk a választ.
7-8 perc
Keresd meg az összetartozó párokat!
Ebben a párkereső memória feladatban nem egyforma, hanem összetartozó szavakat/kifejezéseket kell keresni. Ezzel egyben mélyítjük és rendszerezzük is a történet egyes elemeit.
5 perc
Igaz vagy hamis Gedeonnal kapcsolatban?
Az igaz-hamis állítások véletlenszerűen bukkannak fel a vakondokkal együtt. Arra kell ráütni, amelyik mondat helyes.
3-4 perc
Állítsd össze Pál levelének mondatait!
A szavak helyes sorrendbe rendezésével Pál apostol korinthusiakhoz írt második levelének egyik igeversét kapjuk.
4-5 perc
Tedd sorrendbe Gedeon történetének eseményeit!
A feladatban sorrendbe kell tenni Gedeon elhívásának és Midján legyőzésének eseményeit egy idővonalon. Az szövegdobozokat egészen addig rendezgethetjük, amíg megszületik a helyes megfejtés.
4-5 perc
Ki mondta?
A feladatban külön kell válogatni a megadott mondatokat aszerint, hogy ki mondta: az Úr vagy Gedeon. A diákok reflektáljanak arra, hogy milyen helyzetben, miért hangzik el az adott mondat. A mozaikok újrarendezhetők. A feladattal a történet tartalma is mélyül, és rögzülnek az egyes mozzanatok is.
5-6 perc
Keresd meg az összetartozó párokat!
A feladatban néhány fontosabb kulcsszót és a hozzá szorosan kapcsolódó fogalmat kell összepárosítani.
3-4 perc
Gedeon legyőzi az ellenséget
Egy pörgős, izgalmas kvízjáték. A játékhoz telefon szükséges, amit a tanulóknak előre jelezni kell. Egyéni és csoportos változatban is játszható, a játék indításakor többféle játékmód közül választhatunk.
8-10 perc
Készítsünk padlóképet!
A téma és a tanóra lezárásaként készítsünk a diákokkal padlóképet! A padlókép készítését ráhangolódásként a diákokkal körben ülve a Várj és ne félj… kezdetű Taizé-ének meghallgatásával/éneklésével kezdjük. (Előre fénymásolhatunk néhány kottát is.) A zene a mellékelt prezentáció “dallam” ikonjára kattintva elindítható.
A padló közepére előkészítünk egy egyszerű kezdő installációt, pl. egy keresztet, mécsest, virágot. Egy dobozban előkészítünk színes kendőket, szalagokat, terméseket, faleveleket, kavicsokat stb. A diákok csendben, a zenehallgatás/éneklés közben egyénileg elhelyezhetik, elrendezhetik az általuk kiválasztott dolgokat. Előtte elmondunk néhány szabályt, például, hogy a mások által lerakott dolgokat ne helyezzék át, csendben, beszélgetés nélkül dolgozzanak, és aki kész, a székére visszaülve várja, hogy mindenki befejezze a saját munkáját. A végén hagyunk időt arra, hogy szemlélhessék az elkészült közös alkotást. Az elkészült alkotásról érdemes egy fotót készíteni, amit kinyomtatva a teremben is elhelyezhetünk.
A feladatot rövid imádsággal zárjuk a saját szavainkkal, vagy a prezentáció második oldalán olvasható sorokkal..
10-15 perc